Op 10 oktober heeft Wageningen University Research de tweejaarlijkse Agrifoodmonitor gepubliceerd. De monitor laat zien hoe Nederlanders de voedselsectoren waarderen en welke factoren de grootste invloed hebben op, onder andere, hun consumptiepatronen. De conclusie van deze monitor ondersteunt de doestellingen van de Smart Food Alliance.
Gezondheid, milieu en lokaliteit sturen consumptie
Volgens de monitor zijn de drie belangrijkste motieven voor mensen om hun voedselpatroon te veranderen: hoe gezond eten is, invloed op het milieu en hoe lokaal een product is voor hen. Tevens geven mensen nu een sterkere voorkeur aan Nederlandse producten.
De Smart Food Alliance is blij met de resultaten van de monitor. De Smart Food Alliance en haar leden zetten zich in voor een voedseltransitie naar duurzaam, gezond en eerlijk voedselsysteem. De Agrofood monitor geeft aan dat wij op het juiste pad zijn om het consumptiepatroon van mensen en het voedselsysteem te veranderen
Fig 1. Aankoop motivatie van voedselproducten. Uit: Agrofoodmonitor 2020, WUR, Marleen Onwezen, Emily Bouwman, Danny Taufik en Joris Galama (2020)
Waardering voor samenwerking binnen sectoren
De Smart Food Alliance is ook heel blij dat de monitor aangeeft dat Nederlanders steeds meer vertrouwen hebben in samenwerking binnen en tussen sectoren. Hoe beter er wordt samengewerkt hoe meer verandering mogelijk is.
Als business netwerk van CEO`s en directieleden van succesvolle middelgrote koploperbedrijven uit de agrofoodsector stimuleert de Smart Food Alliance samenwerking binnen de voedselindustrie. Wij maken samenwerking mogelijk door onder andere themabijeenkomsten, samenwerkingsinitiatieven, dialoog met de overheid en versnellingstrajecten.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Casper Zulim de Swarte (06 13 42 94 48).Add paragraph text here.