Nederland is een handelsland. We exporteren veel agrofood, maar we importeren ook veel; bananen, avocado’s en mango’s groeien nou eenmaal niet in Nederland (een enkele uitzondering in een kas daargelaten). 10% van alle groenten en 70% van al het fruit wat we consumeren is import. Wat kunnen Nederlandse bedrijven doen om ervoor te zorgen dat deze ketens duurzaam, eerlijk en transparant worden? Daar ging de Smart Food Alliance bijeenkomst over bij Nature’s Pride.
Nature’s Pride is bekend om haar avocado’s, mango’s en bessen. Maar het bedrijf importeert 230 verschillende producten uit 59 landen. Diep in de cultuur geworteld is het verlangen om “goed te doen”. Nature’s Pride liet zien hoe zij haar bedrijfsstrategie, gericht op goed zaken doen in internationale ketens, vertaald naar concrete acties om de levensstandaard te verhogen in land van herkomst, hoe voedselverspilling tegen te gaan en hoe de impact op het milieu te verkleinen.
In Nederland zijn we erg bezig met kringlooplandbouw. Hierdoor zijn we internationale ketens een beetje vergeten. Veel van de Smart Food Alliance bedrijven hebben te maken met complexe internationale ketens, vaak met vele leveranciers. Deze bijeenkomst liet duidelijk zien dat vooruitstrevende bedrijven steeds beter worden in eerlijke en transparante handel in internationale ketens. Om zaken op te pakken rondom leefbaar loon, goede arbeidsomstandigheden, transport en houdbaarheid moeten bedrijven van elkaar kunnen leren.
De Smart Food Alliance is een business netwerk van CEO’s en directieleden van succesvolle middelgrote koploperbedrijven uit de agrofoodsector die zich inzetten voor een toekomstbestendig voedselsysteem: gezond, circulair en klimaatneutraal, voor een eerlijke prijs. Zij zijn bereid hun ‘nek uit te steken’, zelfstandig en gezamenlijk.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Lisa Bottema (06-34203367).