Return to site

Verduurzaming van verpakkingen hoog op de agenda van de Smart Food Alliance-leden

February 15, 2019

Op donderdag 7 februari vond de eerste Smart Food Alliance-bijeenkomst van 2019 plaats bij Menken Orlando. Deze internationale snackleverancier produceert zo’n 70 miljoen consumenteneenheden die terug te vinden zijn in onze schappen, veelal met plastic verpakkingen. Samen met zo’n 25 CEO’s en andere directieleden bespraken we de uitdagingen rond plastic verpakkingen. Het onderwerp staat volop ter discussie, zeker sinds alle berichten over plastic soep. Ook consumenten worden zich steeds bewuster van plastic verpakkingen door afvalscheiding. De vraag is wat een duurzamere verpakking is.

Plastic Pact
Arnoud Passenier, ketenregisseur kunststofketen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lichtte de ontwikkelingen rond het Plastic Pact toe dat eind februari wordt gepubliceerd. Het pact moet richting geven aan het gebruik van plastic. Ca. 75 toepassende en producerende bedrijven hebben het Pact al ondertekend. Toch is er meer samenwerking in de keten nodig. Alleen dan kunnen de doelstellingen worden gerealiseerd.

Roadmap Duurzaam Verpakken
Suzanne van der Pijll, managing partner en verpakkingsexpert bij Schuttelaar & Partners, presenteerde de roadmap van duurzaam verpakken. Dit biedt handvatten in het keuzeproces van bedrijven voor duurzame verpakkingen. Meer informatie

Tijd voor innovatie
Veel leden zetten stappen om hun verpakkingen te verduurzamen, maar het kiezen van de juiste materialen en de communicatie naar de consument blijft ingewikkeld. Er zijn nog veel vragen over het gebruik van plastics en duurzame alternatieven. Bedrijven moeten creatiever kijken naar hun huidige verpakkingen en zich afvragen of verpakkingen altijd nodig zijn. Innovatie is hard nodig.